Bekentenis: ik koop roze scheermesjes

Lieve lezers. Ik moet iets bekennen. Ik gebruik roze scheermesjes, terwijl mijn lief altijd blauwe koopt. Stom natuurlijk, maar het gaat automatisch, denk ik. Ik heb in ieder geval nooit bewust besloten om de dames-scheermesjes te kopen. Maar wacht, even een stap terug: waarom bestaan er eigenlijk roze en blauwe scheermesjes?

Als je extrapoleert, zie je pas hoe gek het eigenlijk is. Misschien is het wel een kwestie van tijd voordat we in de winkels worden geconfronteerd met dameswhisky, herenkussens, vrouwenpiano’s, mannenplanten, stoelen voor hem, brandblussers voor haar, roze pindakaas voor meisjes en blauwe pindakaas voor jongens. (Oh crap, ik hoop dat ik hiermee niet een slimme marketeer op een idee heb gebracht.)

Gender-specifieke marketing dus. De Australische dames van The Checkout leggen in dit filmpje uit wat, hoe, wanneer en waarom – en belangrijker nog: wat je er zelf tegen kunt doen. Misschien herken je dameslaptop en damespen die al eerder op Lady Geek zijn langsgekomen.

Nu is het jouw beurt, lieve lezer: welke gender-specifieke producten koop jij, expres of per ongeluk? En waarom? En wat is de meest tenenkrommende die je tot nu toe bent tegengekomen?

6 gedachten over “Bekentenis: ik koop roze scheermesjes

  1. De eerste keer dat ik me hier boos om maakte was bij de backpack voor vrouwen. Niet zozeer omdat het onzinnig was, want vrouwen hebben door de bank genomen een andere bouw dan mannen (heupen zijn vooral relevant in dit geval) maar omdat de rugzak, die altijd als unisex gepresenteerd was geweest, blijkbaar alleen voor mannen was, want vrouwen bestaan niet, of ze gebruiken geen rugzak, of zoiets?

    En waar ik me tegenwoordig over opwind zijn geboortekaartjes. Hoera een jongen/Hoera een meisje! Wat is er in vredesnaam mis met ‘Hoera een baby’, who cares wat het wurm tussen zijn/haar benen heeft, en waarom moet je zulke unisex kaartjes met een lampje zoeken?

    • Alle buitensport dingen zijn ontzettend op mannen georienteerd. De producten voor vrouwen zijn vaak van mindere kwaliteit, nog steeds niet echt goed ontworpen, duurder en/of roze. Best vaak zijn juist de belangrijke dingen over het hoofd gezien, zoals meer ruimte bij de heupen bij jassen. Wat nou kleurtjes, ik wil een jas die past. Daarnaast, vrouwen zijn blijkbaar een te kleine groep om te erkennen dat hun eisen ook nogal verschillend zijn. De ene vrouw maakt zich er druk om dat een afritsbroek sexloos is, de andere (ik) dat er geen enkele broek onder de 300 gram te vinden is. Je gaat ons gewoon niet met een enkel product allebei blij maken, waarschijnlijk.

      Ik ben er voor om de producten wel te differentieren, maar niet als mannen- of vrouwenproduct vorm te geven. Het zijn gewoon rugzakken voor mensen met een korte rug en bredere heupen. Kleine mannen met brede heupen staan te springen om een rugzak zonder roze accenten en bloemtjesprint. Thermarest verkoopt een self inflatable vrouwenmatje: met extra isolatie bij de voeten. Noem het gewoon “TaR ColdFeet” ofzo. Sokken zouden gewoon smal of breed moeten zijn, niet voor mannen of vrouwen.

      • Geheel mee eens, differentieer produkten met hun kwaliteiten, niet met hun doelgroep. De hartjes en bloemetjes, of tribals en doodshoofden, kun je er altijd nog zelf op tekenen.

        En er doen meer mannen aan buitensport dan vrouwen, maar zo heel weinig vrouwen zijn het toch niet die buitensporten? Hoezo niet een broek onder de 300 gram in een paar verschillende kleuren maken? Dan kan iedereen iets vinden wat ze zoeken.

        Over sokken nog een mooie (dit was in China, maar toch): kraampje met sokken in winkelcentrum. Welke maat zijn ze, vroeg ik. One size fits all, zei de dame, deze voor de heren en deze voor de dames. Welke zijn groter, vroeg ik. Die voor de heren.
        … One size fits dus helemaal niet all. Ik heb de herensokken gekocht, die pasten. Er stonden geen bloemetjes op, maar daar heb ik me maar overheen gezet :-/

  2. Pingback: Alledaags seksisme m/v | Lady Geek

Geef een reactie