Als heteroseksuele blanke man is het soms lastig om te zien welk effect je geslacht, huidskleur en geaardheid hebben op hoe makkelijk of moeilijk je leven is. John Scalzi maakt een briljante move door games te gebruiken als vergelijking:
Imagine life here in the US — or indeed, pretty much anywhere in the Western world — is a massive role playing game, like World of Warcraft except appallingly mundane, where most quests involve the acquisition of money, cell phones and donuts, although not always at the same time. Let’s call it The Real World. You have installed The Real World on your computer and are about to start playing, but first you go to the settings tab to bind your keys, fiddle with your defaults, and choose the difficulty setting for the game. Got it?
Okay: In the role playing game known as The Real World, “Straight White Male” is the lowest difficulty setting there is.
Bron: Straight White Male: The Lowest Difficulty Setting There Is
Je moeilijkheidslevel bepaalt niet voor de volle 100% hoe moeilijk je leven is. Je krijgt ook een aantal character points, willekeurig verdeeld over een aantal eigenschappen die we allemaal wel kennen van RPG’s: intelligentie, charisma, handigheid, kracht, etcetera. Het leven is dus niet voor iedereen met moeilijkheidslevel ‘heteroseksuele blanke man’ even moeilijk of makkelijk.
Toch heeft je moeilijkheidslevel wel degelijk effect, op allerlei challenges en de resultaten daarvan. Het lijkt oneerlijk, maar op moeilijkheidslevel ‘vrouw’ verdien je over het algemeen minder muntjes met je challenges (gemiddeld 19% minder). En het is niet onmogelijk om de challenge ‘directeur worden van een multinational’ uit te spelen, maar wel een stuk moeilijker.
Met het moeilijkheidslevel ‘homo’ zijn weer andere gevolgen verbonden. Je moet je vaker verdedigen tegen monsters die je fysiek of verbaal aanvallen en in veel landen is de bonusbadge ’trouwen’ niet beschikbaar.
Moeilijkheidslevel ‘allochtoon’? Voor die spelers is de challenge ‘solliciteren’ een stuk moeilijker. En er is een witbehaard supermonster dat constant probeert te voorkomen dat je het spel uitspeelt.
Nog een mooie: op moeilijkheidslevel ‘vrouw’ krijg je elke maand een extra challenge waarin je je een paar dagen staande moet houden terwijl je baarmoeder probeert je humeur en je gesteldheid te saboteren.
Wat een prachtige manier om hierover na te denken. Meer leuke voorbeelden?
Er zit ook een bug in het spel, genaamd Asperger. Die is bijzonder vervelend als je level juist op “easy” staat. Je kunt van meet af aan heel veel muntjes op zak hebben, en je denkt precies te weten hoe je een challange moet uitspelen, maar het lijkt wel of je console al je acties anders verwerkt dan je bedoelt. Je zit de hele tijd met je tools te klooien omdat je niet ziet waar het aan ligt, en onderwijl lopen je medespelers je voorbij. De pagina met spelregels valt met geen mogelijkheid te openen. Je kunt de bonusbadge “handicap” aanvragen, maar die maakt de challenge “hoge functie” onmogelijk.
Ik moet gewoon mijn scriptie afmaken en kijken wat de arbeidsmarkt me biedt, en minder zeiken. Alleen: ik wil maar even laten weten hoe lastig het is, als het lijkt of de hele wereld je tegenwerkt.
O ja, en ik speel geen internetgames (dat zou nóg meer tijdverspilling zijn), dus misschien komt mijn parabel een beetje koddig over.
Over de bovenstaande post: er stond “zieligheidsmodus” rondom de eerste alinea, in pseudo-HTML-tags. Ik had gehoopt dat die zichtbaar zouden blijven. Bij dezen dan. Sorry, mijn fout dat ik ironie moet gaan uitleggen.
Ik vind het juist een erg goede vergelijking! Ook zonder de pseudo-html-tags komt ‘ie prima over. Interessant om te lezen, dat maakt het voor een buitenstaander wat makkelijker om te begrijpen wat de uitwerking van zoiets als Asperger is.