We hebben het hier wel vaker over de belachelijkheid van producten die ‘speciaal voor vrouwen’ zijn: roze scheermesjes, de laptop en auto met speciale damesfuncties en de beruchte vrouwenpen. Die laptop, pen en auto komen in dit filmpje ook nog eens langs, samen met nóg 12 belachelijke roze troepjes. Wat is de raarste? Is het het vrouwenbier of de tietendeo?
Maar om dit hele belachelijke gebeuren ook m/v te maken: we kunnen ons net zo goed opwinden over bizarre dingen die speciaal gemaakt zijn voor mannen. Tot het absurde aan toe. Waar vrouwenspulletjes vaak te herkennen zijn aan hun roze kleur, is het bij mannen vaak de naam, zoals geïllustreerd door o.a. ‘brogurt’ en ‘manscara’ (want slechte woordgrappen zijn ook een mannending?).
Een voorbeeld dat ze nog missen zijn de LEGO-dozen “voor mannen”. Terwijl ik het Volkswagen-camperbusje heb en de R2-D2 bovenaan mijn verlanglijstje staat… Maar ja, dat zal wel aan mij liggen.
BONUS! Van hetzelfde YouTube-kanaal: een kritische blik op hoe we ons gedrag aanpassen aan ons geslacht. 7 Guy Customs (That Would Be Weird If Girls Did Them) en de tegenhanger 7 Girl Customs (That Would Be Weird If Guys Did Them). Mee eens? Niet mee eens?
(Aan iedereen die hierop wil reageren: helemaal lezen alstublieft!)
Ik maak bezwaar tegen het woord ‘seksisme’. Dat is namelijk de ideologische opvatting dat het ene geslacht superieur zou zijn aan het andere. Jij, en (te) veel andere feministen, gebruikt het naar mijn mening verkeerd: alles wat maar enigszins specifiek op mannen dan wel vrouwen is gericht, is seksisme. Het spijt me, maar dat gaat er bij mij niet in.
Je hebt een punt als het gaat om dingen die mannen of vrouwen een bepaald beroep toedichten (of géén beroep, zoals huishoudelijk speelgoed…), maar als het godbetert om yoghurt gaat dan wordt het mij toch te gortig. Het zijn bedrijven, die willen maar één ding: ons producten aansmeren, en daarvoor richten ze zich op specifieke doelgroepen. Je kunt moeilijk ontkennen dat mannen en vrouwen afgescheiden doelgroepen vormen: het onderscheid tussen de seksen loopt als een rode draad door de samenleving. Wel, met die gedachte maakt een zuivelfabrikant dus ‘mannenyoghurt’.
Niet dat ik voor dit specifieke product gevoelig ben. Yoghurt met speksmaak lijkt me gewoon heel erg smerig, en persoonlijk voel ik me niet meteen een wijf als ik een hapje yoghurt neem. En dan heb ik het nog niet gehad over de ranzige bijgedachten die ik bij het woord ‘mannenyoghurt’ krijg (ik ben vast de enige niet).
Ik heb eerder een discussie met jou gehad over mannen- en vrouwendeodorant. Mocht niet van jou. Waarom zouden mannen niet naar bloemetjes mogen ruiken? Van mij mag alles (trouwens, wie heeft het over ‘niet mogen’? Is daar een wet tegen?), maar de geuren die met mannelijkheid en vrouwelijkheid worden geassocieerd, hangen wel samen met feromonen. Dat zit er dus van nature ingebakken, en daartegen protesteren gaat wel… een beetje ver. En zelfs al is het cultureel bepaald: dikke nou en. Maak jij dan ook bezwaar tegen “damesmode” en “herenmode”? Mannen mogen van mij best een jurk aantrekken, maar je kunt niet ontkennen dat je ermee voor lul loopt.
Het is ook niet helemaal fair tegenover mensen die er gevoelig voor zijn. Vooral niet tegen vrouwen. Mijn zusje bijvoorbeeld heeft zo’n roze laptop, zoals alles in haar kamer roze is. Verraadt ze dan haar eigen geslacht als ze zoiets koopt? Veel vrouwen benadrukken op zo’n manier juist graag hun geslacht. (Barbie bijvoorbeeld, een geliefde pispaal van feministes, is van a tot z vrouwenwerk. Als het aan mannen had gelegen, had die hele kl*tepop niet bestaan, en mijn broertje en ik hadden veel liever een zusje gehad dat met ons speelgoed wilde meespelen.)
En zeg nou zelf: sommige triviale dingen zijn toch gewoon handig? Er zijn scheermesjes voor mannen en vrouwen. Logisch, want vrouwen hebben in het algemeen een gevoeliger huid dan mannen. Als de drogist vervolgens roze scheermesjes heeft, weet jij precies welke je moet hebben.
Als er nog ergens vrouwen worden achtergesteld op mannen, of andersom (“U ben aangerand zegt u? Het spijt me meneer, maar daar geloof ik niets van”) heb je groot gelijk dat je in actie komt, en ik zal de eerste zijn om met je mee te strijden (virtueel, want ik ga niet zo graag letterlijk de barricade op). Seksismeparanoia doet je zaak echter meer kwaad dan goed.
Sorry dat ik de helft van de tijd als eerste wil reageren op jouw stukjes. Sorry ook voor de kritische toon; het komt vast negatiever over dan ik bedoel. Misschien vinden sommige lezers mij nu ook een vuile seksist (of mannelijke chauvinist). Ik kan alleen maar zeggen: ik hou van je blog, ik reageer er graag omdat het me prikkelt. En aangezien ik je serieus neem (net zo serieus als een man met jouw intelligentie en capaciteit), ben ik niet bang je tegen te spreken.
Seksisme is helemaal geen ideologie, maar het vellen van een waardeoordeel alleen gebaseerd op iemands geslacht. Sekseneutraliteit, zoals het proberen je kinderen genderneutraal op te voeden is misschien wel een ideologie. Dus je bent een man dus dan wil je automatisch yoghurt met baconsmaak want mannen houden van vlees, dat is een waardeoordeel. Het gaat er helemaal niet om dat het ene geslacht beter is dan het andere want dat is helemaal niet zo.
Seksisme is “iedereen over dezelfde kam scheren”, en dat komt in marketing veel voor. Die aannames zoals “alle mannen houden van vlees grillen” en “alle vrouwen houden van frambozenbier light” zijn te generaliserend. Nou is dat misschien een storende en vervelende zaak, maar wat veel erger is zijn andere generalisaties zoals “meisjes zijn slecht in wiskunde” en “mannen zijn zo slecht met hun gevoelens”. Allebei die opmerkingen zijn niet waar en onnodig stigmatiserend. En beledigend.
Ja, het verschil tussen mannen en vrouwen is een rode draad in de samenleving. En het is naar mijn mening te duidelijk aanwezig. Niet alleen richting vrouwen maar ook richting mannen. Het is zo diepgeworteld dat we bijna vergeten dat we allemaal in eerste instantie mensen zijn. Mijn man bakte 6 taarten voor zijn verjaardag om op zijn werk uit te delen, maar iedereen dacht dat ik ze had gemaakt. Afgelopen jaar moest ik een vragenlijst invullen waar uit bleek dat alleen mannen blijkbaar een medisch specialisme kunnen beoefenen. En dat vind ik veel kwalijker dan een yoghurt of een deo.
Door seksisme en door die vooroordelen gaan mensen (m/v) zich naar die vooroordelen gedragen en geloven dat zulke dingen per definitie waar zijn. En dat is schadelijk voor zowel mannen als vrouwen. Ik ken een man die zijn zoontje liever niet met een poppenhuis wil laten spelen want ja dat is meer voor meisjes. Come again?
Als een meisje roze speelgoed wil en met een barbie wil spelen, tuurlijk go ahead, Maar dat er in een winkel een meisjesafdeling is met roze stofzuigers en jongensafdeling met een minitelescoop, dat is onnodig. Stuur kinderen niet meteen al een richting op maar laat ze kiezen. Duw ze niet een hokje in maar stimuleer de kracht van het individu en ga daar ook van uit.
“Afgelopen jaar moest ik een vragenlijst invullen waar uit bleek dat alleen mannen blijkbaar een medisch specialisme kunnen beoefenen. En dat vind ik veel kwalijker dan een yoghurt of een deo.”
En dáár heb je nou helemaal gelijk in! Dat is precies waarvoor ik pleit: onderscheidingsvermogen. Ik wil me wel inzetten voor meer vrouwen in prestigieuze functies, maar ik ga me niet inspannen om alle verschillen in het dagelijks leven uit te boezeroenen.
Ik vind dat zulke producten benadrukken dat mannen en vrouwen verschillend zijn, terwijl ze gericht zijn op zaken waarin mannen en vrouwen geen gescheiden groep vormen. Mensen hebben individueel verschillende voorkeur voor de smaak yoghurt, niet mannen en vrouwen als groep. Mijn probleem met het opdelen van mensen in twee categorieën is dat de verwachtingen en vooroordelen er alleen maar sterker van worden. Op zich schaden zakdoeken speciaal voor mannen mij niet, maar ik denk dat het me wel schaadt als mensen denken dat mannen en vrouwen meer verschillen dan overeenkomsten hebben. En dat maakt de echt belangrijke discussies weer een stapje lastiger.
Ellen is ook erg fan van de damespen!