Het voelt prehistorisch, maar ook ik kreeg op de middelbare school van mijn wiskundeleraar te horen dat meisjes geen wiskunde kunnen.
Ik heb mazzel gehad op meerdere punten. Mijn ouders vonden bètavakken leuk en belangrijk, dus als kind nam ik die waarheid volledig over: wiskunde = puzzels, en moeilijk = leuk. Alsnog durfde ik een ‘harde’ bètastudie niet aan (misschien toch vanwege die wiskundeleraar), maar gelukkig vond ik in Cognitieve Kunstmatige Intelligentie de perfecte verhouding tussen alfa en bèta. En de Intelligent Systems-groep waar ik promoveerde had achteraf gezien een opvallend evenwichtige genderbalans, wat allicht maakte dat we samen konden lachen om al die mannen op conferenties die er met verbazing achter kwamen dat wij zelf ook informatica-onderzoekers waren en niet iemands vriendin.
Niet ieder meisje heeft die mazzel, maar met de tips in deze factsheet van VHTO kunnen we daar wel bij helpen. Fix the system, not the girls.